czwartek, 9 grudnia 2010

Kodeks 1Ti1

1)    Tik w nauczaniu
  • W sieci online można prowadzić lekcje przy pomocy Internetu, co zwiększa wydajność i szybkość, ale zmniejsza jakość.
  • W sieci offline mogą być przygotowane już wcześniej przez nauczycieli potrzebne informacje do prowadzenia zajęć, które na przykład w formie prezentacji będą wyświetlane na rzutniku.
  • Narzędzia: głównie PowerPoint, Excel i Word. Te programy umożliwiają nam sprawną obróbkę informacji w formę jasną i łatwą do przyjęcia przez umysły uczniów.
2)    Korzystanie z zasobów internetowych
  • Zapobieganie kopiowaniu materiałów typu „Ctrl C + Ctrl V”
  • Używanie przez nauczycieli programów wyszukujących skopiowane frazy.
  • Porównywanie informacji z różnych stron.
  • Korzystać z zaufanych źródeł, używanie stron polecanych przez innych użytkowników TIK, zwracać uwagę na styl, język i wygląd strony internetowej- na tej podstawie możemy stwierdzić, czy strona prowadzona jest rzetelnie.
  • Wszystkie nieprawidłowości zgłaszać administratorom strony.
3)    Korzystanie ze źródeł 
  • Korzystamy ze stron, w których materiały objęte są licencją Open Source np. Wikipedia
  • Gdy licencja nie jest znana, lub materiał jest objęty prawami autorskimi należy podać autora i źródło.
  • Wolne licencje są bardzo przydatne w edukacji. Dzięki nim możemy korzystać z pobranych materiałów nie obawiając się o to, że ktoś pociągnie nas do odpowiedzialności karnej.
  • Autorów i źródła podajemy na końcu wykonanej pracy lub w bibliografii.
  • Gdy uważamy, że nasza twórczość ma jakąś wartość, to przed umieszczeniem jej w Internecie należy ją podpisać i określić licencję.
4)   Komunikacja

Maile i portale społecznościowe mogą ułatwić komunikację na linii nauczyciele- rodzice oraz nauczyciele-uczniowie. Sieć adresów e-mailowych oraz fora klasowe z dostępem dla nauczyciele i rodziców mogą być miejscem wymiany informacji i pomysłów. Uważamy, że smsy mogą ułatwić kontakt z nauczycielami, chociażby między samorządem klasowym a wychowawcą klasy. Samorząd w tym układzie pełni funkcję pośrednika między klasą a wychowawcą. Strony szkole, powinny mieć stałą ekipę czynnych moderatorów, dbających o aktualność i przejrzystość strony, a sama strona powinna zawierać informację ważne dla społeczności szkolnej. Nie wykluczamy oczywiście rozrywki, ale ma ona tutaj podrzędne znaczenie. Gazetka szkolna jest nieodzownym elementem każdej szkoły i w tym wypadku powinna być
przeznaczona wyłącznie dla uczniów. Łamigłówki, komiksy, śmieszne wydarzenia z życia szkoły, konkurs sudoku itp. w końcu potrzebne informacje znajdziemy na stronie.

5)   Komputery pod ręką
  • Aby zapewnić dostępność komputerów i sieci w szkole należałoby wprowadzić chociażby jedno stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu w każdej sali lekcyjnej.
  • Aby sprawiedliwie i sensownie dzielić dostęp do TIK między różne przedmioty i różnych uczniów należałoby stworzyć pracownie multimedialne czynne cały dzień.
  • Powinniśmy się kierować sercem i rozumem (reklama TP :D)
6)    Bezpieczeństwo
  • Ip (dostawca, miejsce zamieszkania)
  • Nie udostępniamy poufnych danych (numery telefonów, adresy itp.), dbamy o prywatność profili na portalach społecznościowych. Nie udostępniamy danych osobą nieznajomym.
  • Komputery w szkole powinny służyć do nauki i zdobywania wiedzy. Nie powinny być wykorzystywane do celów zabronionych.
  • Podchodzimy sceptycznie i ze zdrowym rozsądkiem do informacji zawartych na stronach internetowych, zawsze sprawdzamy źródło.
7)    Nauczmy tego starszych 
 Plan nauki starszych:
  • logowanie do systemu 
  • poruszanie się myszką i obsługa klawiatury
  • włączanie podstawowych programów i ich obsługa
  • działanie w Internecie, zakładanie konta e-mail
  • ustawianie zegara i kalendarza
  • instalacja programów
  • usuwanie zbędnych programów i folderów
  • komunikatory
  • podłączanie urządzeń komputerowych
Osoba nadzorująca zajęcia powinna być cierpliwa i wyrozumiała oraz przekazywać
informację w jak najprostszy sposób.

Starsi ludzie często nie potrafią przełamać bariery, ponieważ to oni z reguły dają rady
młodszym, poza tym wiele osób wychodzi z założeniem, że starszy = mądrzejszy. Zatem jeśli pierwsi wyjdziemy do nich z propozycją pomocy, to na pewno
osiągniemy cel i wspólne porozumienie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz